tirsdag 16. desember 2014

Julen, barn og alkoholvaner. Ungdom og alkohol


Ja, jeg slenger meg inn i debatten :-)

Har alltid hatt en holdning, som voksen, at det går an å vise et "sunt" og "normalt" forhold til alkoholbruk rundt barn. Ville alltid vise at et glass vin eller to er greit, vin- eller ølflaskene har stått på bordet og da snakker jeg om helgetider. Har lagt vekt på kosen og hyggen og vist at det er mulig å ha et balansert forhold til alkohol. Jeg har tidligere sett at har man et tabusyn og tabuforhold til alkohol, at all snakk om og synsing om alkohol har vært preget av fy-fy og skrekk-propaganda, så kan man risikere at husets ungdom blir ekstra nysgjerrig på det forbudte og utagerer denne nysgjerrigheten. Med alt av faenskap dette kan medføre. Altså litt føre var….. Her i huset får barna lukte på om de ønsker når vi sitter sammen ved bordet, blir kjent med det uten at det blir skrekkpropaganda. Understreker her at de aldri smaker.

Men når det er sagt, så kommer det ikke sterkere saker på bordet når barna er i hus. Da snakker vi fest, og voksen-fest skal ikke barn være tilstede på. For å illustrere hvordan jeg føler det rundt dette: For noen år siden ble vi invitert bort på «et glass vin» hos noen venner (i min bok er «et glass vin»; et glass vin), så vi svarte at det høres jo koselig ut, men vi har barna, så det kan ikke bli mer eller det kan ikke bli senere. Det var ikke noe problem fikk vi til svar.  Med til historien hører jo til at det var i gangavstand.. Da vi kom dit, sto både konjakk, vodka og likør på bordet, med mer. Jeg kjente en form for redsel krype inn over ryggen. Ble så skuffa. Jeg drakk et glass vin, tok med meg minste og dro hjem. Gubben kom, ikke lenge etterpå, med størstejenta. Har ikke vært der etterpå….

Jeg støtter alle holdningskampanjer som har som intensjon å forebygge uønskede episoder blant ungdom. Hjemme prøver vi å unngå skrekkpropaganda, selv om vi viser diverse filmer på youtube og ber husets ungdom om å se på kampanjene som går på TV’n. Vi snakker om det og fremmer åpenhet inntil det flaue (i følge husets ungdom). Forsøker også å trygge henne på at UANSETT tilstand (når hun er gammel nok til å dra på fest), RING og vi kommer og henter!

Alt med måte nå i jula, et eller to glass –ikke 8, vin J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar