mandag 6. oktober 2014

Økonomi vs kvalitet?


Valgets kvaler?

Ja, jeg er en foodie med en tendens til å være matsnobb dessverre

Ja, jeg prøver å være økonomisk bevisst og være kritisk til dagens bruk-og-kast mentalitet.

Ja, jeg ønsker å ta hensyn til økologi, dyrevern, fairtrade og arbeidsvilkår

Gjenbruk, arv, loppemarked og nye bruksområder av forkastede ting er noe jeg fokuserer på.

Hvorfor skal dette være så vanskelig å kombinere? Eller er det jeg som har vansker med å se mulighetene?                                                                         Har investert i stor fryser på 400 liter –nettopp for å kunne være økonomisk bevisst og handle inn stort på tilbud, harryhandler av og til også. Andebryst og andefilet er jo en tredjedel av prisen i Sverige må vite….                        Planlegger middager i to uker av gangen, dette for å slå sammen økonomi og matsnobberi J.   Med fryseren full av rester og snobbemat kan vi lettere planlegge gode middager, hverdags og til fest…                                                                           Et eksempel fra i kveld på hvordan jeg prøver å tenke praktisk i dette dilemmaet: hadde kjøpt inn en pakke med blandet fersk sopp og brukte kun en liten del. Jeg så at tilstanden til de resterende var enten bruk i kveld eller kast… Jeg stekte opp resten av soppen, kjølte det ned for så å legge de i fryseren….

Økologiske frukt og grønnsaker har vært favorisert lenge, hovedsaklig på grunnlag av sprøytemidler og giftstoffer, men når TV2 avslører at smaksmessig er FirstPrice-eplene bedre…… DA sliter matsnobben….

Og snobb ønsker jeg jo ikke å være, strider mot alt jeg står for.

Har lyst til å kun kjøpe Stange-kylling, men når FirstPrice-kyllingfilet koster 140 kr for 2 kg strides det internt i fruhammeren.                                                     –En løsning på dette er å handle direkte fra Gårdsbutikker eller bønder, sparer minst et mellomledd og dermed penger. Egg, svinekjøtt og grønnsaker har vi mulighet til i vårt nabolag. Fisk og skalldyr får vi tak i på hytta, heldige sånn J

Konklusjon? La økologisk mat fra småskalaprodusenter få økte tilskudd slik at det kan selges billigere? La de som har dyrevennlig, frittgående gårdsdrift få økte tilskudd slik at produktene kan selges billigere?

Eller venne meg til å bruke mer av min lønn på mat slik det gjøres andre steder i Europa?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar