tirsdag 28. oktober 2014

Stereotypier og likestilling...

 
 
Dette henger hos en Trondheimsbedrift. Det provoserte meg nå så inn i granskauen... Der var det tilsynelatende et korrekt svar og kun en type kvinner de ønsker. Hvilken type var det korrekte svaret tror dere?? Selvfølgelig var det kvinnen i svart som var den eneste typen de ønsket der...
De ønsket ikke at kvinner (eller menn?) tar med seg barn på besøk. Kvinner og menn i svangerskapspermisjon er da ikke velkomne? Vil ikke de fleste innom jobb og stolt vise frem babyene sine?
Med litt velvilje kan jeg akseptere og forstå at de ikke ønsker at ansatte legger ut partybilder i fylla, spesielt i yrker hvor man kan oppfattes som rollemodell for yngre og ungdommer.
Men jeg da? Jeg som elsker tunikaer, fargerike kjoler og plagg, tights i batikkmønster, jeg er da ikke ønsket i denne bedriften? Jeg ville blitt avvist før jeg i det hele tatt hadde åpnet munnen? Og selv om jeg går i slike klær så sier jeg ikke "ja til hasj"....
Jeg hadde ikke fått sjansen til å vise hva jeg er god for pga måten jeg kler meg på? Hvor mange potensielle gode, ansatte utelukker de ved å signalisere så "ûbertydelig" hvilke de anser som gode kandidater?
De oppfordrer jo til at folk ikke kan være seg selv...
Og legg merke til at det er kun kvinner det er bilde av.....
Snakk om å understreke stereotypier og sette likestillingen mange hakk tilbake...
De ønsker tydelig ikke å gjenspeile samfunnet og livet generelt.......
Tilbake til patriarkatet liksom.....Og vi skriver 2014, snart 2015.....
 
Jeg omfavner individualiteten. Ønsker alle trygghet til å uttrykke seg slik de vil. Respekterer kvinners (og menns) valg av livssituasjon. Med barn, uten barn, med partner, uten partner, hjemme, i jobb, radikale eller konservative holdninger. Velg et A4-liv om det er rett for deg eller velg noe annet.  Dann din familie slik du føler passer for deg / dere!
 
Men nå er det sagt; det er ikke aktuelt for meg å gå på intervju da jeg vil være der jeg er. Jeg elsker yrket mitt. Der får jeg også være den jeg er, både med lilla hårfarge og batikkmønstrede tunikaer
 
Ha en fin dag!
Gjør det beste ut av den :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar